Auteur Topic: Customizing! Welke materialen gebruik jij voor je customs?  (gelezen 12615 keer)

sebas

• New model
Re: Customizing! Welke materialen gebruik jij voor je customs?
« Reactie #135 Gepost op: februari 05, 2018, 08:17:49 pm »
ok das duidelijk, ik deed al vaker slopen voor de wieltjes, ik ben nu met de chevelle ss wagon bezig, heb echt hele mooie M2 setjes maar de achterwieltjes zijn iets te breed, en ik kan niks weghalen want dan ga ik door de wielkasten heen 😔

ik ga verder zoeken iig!

JurjenHW

• Mainline
  • **
  • Hondaaaa
« Reactie #136 Gepost op: april 08, 2018, 12:10:50 am »
Kleine uitleg over het maken van verlichting in je HW
Dingen die je nodig hebt.

Soldeer apparaat.
Tin.
SMD ledjes (0805 type)
Draad (oude telefoon of internet kabel zolang het maar heel dun is)
Batterij (CR1220) kleinste batterij of 3volt.
Eventueel een batterij houder.
Schakelaar. (Aliexpress staat er vol mee)
Dremel.
Lijmpistool (Zeeman 3 euro met navul verpakking 1 euro)
Lijm sticks (Zie hierboven)
Kleine vijlset.
Kniptang of schaar (Draad is zo dun dat het ook lukt met een schaar)
Snijmat of iets anders wat tegen hitte kan.
Dubbel zijdig tape.
Normaal tape of krimpkous.
Seconde lijm ( gel )

Waar ik als eerste mee begin is het plaatsen van de batterij houder en schakelaar.
Zo kun je altijd zien of het allemaal past met wat je wil en waar.

Voor de schakelaar zul je een gat moeten maken , en natuurlijk ook een beetje moeten vijlen.
De schakelaar maak ik zelf vast met seconden lijm de gel variant , dit omdat het vloeibare vaak uitloopt tot in je schakelaar en deze dan niet meer werkt.

Je zult vaak zien dat je een stuk uit je interieur moet halen , of moet aanpassen wil het weer allemaal in elkaar passen.

Nu begin met het uitpakken van je SMD led , dit doe je door de folie heel iets los te trekken.
De led zelf is 1mm groot en het beste is dus ook met een pincet te werken.

Je pakt je dubbelzijdige tape en plak een stukje op je snijmat of iets anders wat tegen hitte kan.
Je ziet op de led een teken staan , een soort T.
Plak hem precies zoals ik op de foto heb zo haal je nooit je + en - door elkaar.
Druk je led lekker hard op je tape dat hij goed plakt!

Zet je soldeer apparaat aan , zet hem op ongeveer 350 graden (als dit kan)
Kan hoger maar zo verbrand je sneller je led en ook de dubbelzijdige tape.
Zodra je soldeer apparaat warm is pak je de tin erbij.
Je ziet aan beide uit einde van de led eilandjes zitten , daar 'leggen' we een klein druppel tin op.
Pak je tin en leg deze op het eilandje die je wil solderen ( 2 tegelijk kan niet dan vloeit hij bij elkaar en kun je overnieuw beginnen )
Nu pak je het soldeer apparaat en tik je het uit einde van je tin heel iets aan.

Je kunt nu verder met je draad , ik gebruik meestal de normale kleurdraden.
Dus voor de + de rood en voor de - de zwart.
Strip een stukje huls van het koper en draai het goed in elkaar.
Doe dit aan beide kanten mag langer zijn. ( de kant van de led kun je nog afknippen na wens )
Zodra je dit gedaan hebt ga je ze vertinnen , dit doe je om met je soldeer apparaat en je tin tegelijk langs de draad te gaan.
1 kant de andere kant komt later!

Heb je dit gedaan kun je ze wat kleiner knipper ik hou meestal een aantal mm aan.
Pak je rode draad en zet deze bovenop het eilandje aan de linkerkant.
Nu ga je met je soldeer apparaat beide aan elkaar vloeien door het eilandje en de draad tegelijk warm te maken.
Doe dit niet langer als 1 of 2 seconden!

Precies hetzelfde doe je met het zwarte draadje.

Pak je batterij en leg je gestripte delen van de draad op de batterij om te testen of de aansluitingen goed zijn.

Beide kant 1 natuurlijk of je gebruikt het voor iets anders zoals interieur verlichting.

Nu kunnen we de ledjes gaan plaatsen op de plek die je zelf wil.
Ik gebruik hier zelf een lijmpistool voor dit is het makkelijkste.
Seconde lijm is hiervoor niet geschikt , deze tast je soldeertin aan en je draden zullen dan ook los komen van je led.

Het is een beetje rommelig op deze foto. ( dit was ook de allereerste die ik zelf maakte )

Nu heb je 2 rode en 2 zwarte draden los hangen.
Deze ga je aan elkaar maken doormiddel van in elkaar twisten , ze zijn als het goed is al gestript omdat je moest testen of je led wel werkte.
Zodra je ze in elkaar heb getwist pak je de soldeer apparaat er weer bij en je tin , doe precies hetzelfde als het vertinnen van de andere draadjes.
Pak nog 1 rode en 1 zwarte draad , strip ze aan beide kanten iets langer en vertin deze helemaal van boven tot aan beneden.
Hou 1 kant van je draad die je net gemaakt hebt , tegen je andere draad die van je led vandaan komen. ( rood bij rood , zwart bij zwart )
Pak je soldeer apparaat weer en probeer de draden goed tegen elkaar te houden en te verwarmen , ze vloeien aan elkaar en hou je dus 1 rode en 1 zwarte draad over.
Over deze verbinding doe je tape of een krimpkous om je circuit in takt te laten.

Nu hou je 2 draden over een rode en een zwarte.
De zwarte draad is heel erg makkelijk , deze gaat rechtstreeks naar je batterij. Vertin het eindstukje die aan de batterijhouder zit en pas je draad hier op aan. ( kijk even goed welke kant de - op je batterijhouder zit )
De rode draad is even iets moeilijker , de draad die je nu los hebt hangen komt aan één van de buitenkant van je schakelaar. Vertin de aansluitingen van je schakelaar.
Hou je draad tegen de aansluiting , pak je soldeer apparaat en tik hem aan voor 1 a 2 seconden. ( even voorzichtig trekken om te kijken of hij goed vast zit )
Maak nog 1 rode draad , strip en vertin deze ook aan beide kanten.
Deze draad gaat van je midden aansluiting van je schakelaar naar de + van je batterij.

Nu kun je de schakelaar proberen , werkt hij niet zul je de rode draad die aan de buitenkant zit op de andere buitenkant moeten aansluiten. Dit doe je door het soldeer apparaat even tegen de aansluiting te houden en je draadje weg te trekken.
Ik probeer altijd eerst de schakelaar voordat ik alles aan elkaar vast maak. Zo voorkom je ook dat je straks alles weer los moeten halen.

Nu is het een kwestie van alles goed leggen en je auto dicht te maken.

« Laatst bewerkt op: april 08, 2018, 02:23:39 am door JurjenHW »

Herr Rudolf

• Black Wall
« Reactie #137 Gepost op: april 08, 2018, 01:25:37 am »
Topverslag JurjenHW! Thanks for sharing.
Sommige foto's hadden wel iets groter gemogen. Of ingezoomed op het ledje. Maar los van dat, fantastische uitleg waar je mede forumleden vast heel veel aan hebben. Ik heb iig wel zin om het eens een keer te proberen. Ben het al lang van plan geweest met lego trouwens...
My 3inch is bigger than yours...

JurjenHW

• Mainline
  • **
  • Hondaaaa
« Reactie #138 Gepost op: april 08, 2018, 02:07:18 am »
Topverslag JurjenHW! Thanks for sharing.
Sommige foto's hadden wel iets groter gemogen. Of ingezoomed op het ledje. Maar los van dat, fantastische uitleg waar je mede forumleden vast heel veel aan hebben. Ik heb iig wel zin om het eens een keer te proberen. Ben het al lang van plan geweest met lego trouwens...
Je hebt helemaal gelijk met de foto's , helaas werkt mijn telefoon niet mee met inzoomen. Over een aantal weken krijg ik een andere telefoon en hopelijk kan ik de foto's snel verbeteren en dan ook de grote van de foto's aanpassen!

roelari

• De HVH Paus
  • Redline
  • T-Hunter
    • facebook
    • Instagram
« Reactie #139 Gepost op: april 08, 2018, 08:57:36 am »
Top verslag, thanks!
Hier zullen er vast veel mee aan de slag gaan! :thumbsup:
3inch collector

Jester

• Hot One
  • *
« Reactie #140 Gepost op: april 08, 2018, 11:46:54 am »
Super uitlegd!

VetteEd

• Redline
« Reactie #141 Gepost op: april 08, 2018, 09:08:02 pm »
Superverslag van indrukwekkend knutselwerk.

Bedankt :thumbsup: :thumbsup:

h22fanrene

• René Foose
  • Redline
  • *
« Reactie #142 Gepost op: april 09, 2018, 03:49:23 pm »
Tja knap hoor. Ik kan het niet en hoop hier in de toekomst eens mee te gaan spelen
om te zien of ook ik er iets mee kan.  TOP!!!!!!
GR Rene

Sjo-Cal Speedtoys

• Global Moderator
  • Redline
    • facebook
    • Instagram
    • Das Haus of Sjors Trimbach
« Reactie #143 Gepost op: oktober 28, 2018, 09:34:41 pm »

Lekker veel tips hoe je met styrene toffe dingen maakt.